Användning av torris

– och dess fördelar

Fördelar gentemot konventionell sand- eller glasblästring


Skadar inte den underliggande ytan.

Rengöringen kan ske under drift.

Inga restprodukter.

Fördelar gentemot kemikalier och rengöringsmedel

Inga restprodukter.

Inga kostnader för avfall.

Helt miljövänligt.


Fördelar gentemot

rengöring med vatten och högtrycksspruta


Elektriska komponenter kan tas i drift direkt, då de inte behöver torka.

Inget kontaminerat restmaterial kommer ut i känsliga miljöer.

 Ingen risk för fuktskador eller mögel

Kylning av plasma,  prover, organ och läkemedel

Torris är det bästa alternativet för trygg kylning vid transport och förvaring av läkemedel, organ och prover. Vinsten är:

  • Snabb kyltid till önskad temperatur
  • Trygga transporter med termoemballage
  • Ingen värmeansamling i fulla lådor
  • Stor valfrihet av förpackning och transport
  • Enkel och flexibel dosering
  • Inget avfall eller restprodukt
  • Ingen risk för fuktskada
  • Omedelbart redo för leverans


 

Snabb kylning och transport av livsmedel och bageriprodukter

Snabb kylning är viktig för att inte de bakteriesporer som överlever tillagning, ska hinna föröka sig i maten. Torris ger:

  • Korta nedkylningstider
  • Kylan ger naturlig konservering
  • Förlänger varans utseende, smak och kvalitet

  • Förlänger hållbarhet på matvaror
  • Minskar matsvinn
  • Minimerar vätskeförlust och uttorkning
  • Inget avfall eller restprodukt
  • Neutral - påverkar inte smak eller lukt


 

Torris är effektivt inom många områden

Isblästring inom industrin

Isblästring är en effektiv och skonsam metod för rengöring och borttagning av rost, smuts, färg, vax, fett och klotter

Blästring med torris är skonsamt mot underlaget vilket gör metoden lämplig att använda i känsliga miljöer, såsom inom tillverkningsindustrin, serverhallar eller livsmedelshantering. Det är också en effektiv metod för rengöring, brandsanering, mögelsanering och färgborttagning. Tekniken har unika egenskaper och kan lösa problem där andra metoder går bet. Isblästring påminner om sandblästring, men lämnar ingen restprodukt eller avfall och påverkar heller inte underlaget.

 

Rengöring med torr-is

Blästring med torr-is eliminerar både avfall och restprodukter vid rengöring.
Det sparar tid och minskar miljöpåverkan

Ispellets trycks ut igenom ett jetmunstycke med hjälp av komprimerad luft. Temperaturen är -78 °C. Färg, smuts, rost krymper av kylan och tappar sin vidhäftningsförmåga. Metoden fungerar optimalt för många olika material:

  • Asfalt och tjära
  • Färg
  • Fett, vax och olja 
  • Klotter, klistermärken och dekaler
  • Smuts, sot och kol 
  • Mögel, alger och svamp
  • Lim, fog och silikon

Sanering med kolsyreis är en steril och torr metod

När isen kommer i kontakt med den varmare ytan övergår isen till gas, kolsyra. Tekniken eliminerar den oönskade beläggningen. Material som metoden fungerar på:


  • Mögelangrepp på trä
  • Märken på betong, asfalt mm
  • Färg på fasader
  • Beläggningar i gjutformar
  • Smuts, sot och kol efter brand
  • Alger och svamp på t ex fartyg
  • Borttagning av kemiska rester   

Historien bakom torris

1835 - 1925 - till idag

Kolsyresnö uppfanns redan 1835 i Frankrike

Torris eller kolsyresnö uppfanns redan år 1835 av en fransk uppfinnare och kemist vid namn Charles Thilorier. Under experimentet förvandlades flytande koldioxid till vita kristaller när den kom i kontakt med luft. Uppfinnaren trodde först att det var snö men det var torrisen som hade sett dagens ljus.


Produkten kom i kommersiell produktion på 1920-talet. Namnet torris har använts sedan 1925 efter att en tillverkare varumärkesskyddade det.

  


Tillverkning av torris sedan 1925

Den första kommersiella användningen av torris startade 1925 i USA vid företaget Prest Air Devices. Deras affärside var att komprimera CO2 och sälja  tryckluftslösningar som däckpumpar, fettpistoler och maskiner för att tillverka eget sodavatten hemma.


Företaget kom senare att döpas om till DryIce Corporation of America ochsålde torris till järnvägarna där det användes för att hålla tågvagnarna svala.